sâmbătă, 6 aprilie 2013

Înaintea primăverii


nu știu cât ești tu dintr-o bulă de aer
care notă ești în cântecul din amurg
ce parfum e al tău din mirosul flori
care este albastrul tău din cupola de cer

te respir
te aud
te miros
te văd
prezentă în toate
mă străbați
mă combini
să te recompun
în aer
în cântec
în floare
sub cer
presimțiri arate adânc în sufletul meu

vineri, 5 aprilie 2013

Despre adevăr


În jurul nostru plutesc invizibil adevăruri. Aproape fiecare din noi suntem ghidați de propriile adevăruri luminându-ne cu ele calea prin realitatea înconjurătoare. Adesea au loc confruntări între adevărurile ce ajung să se ciocnească între ele declașând teatre de luptă de mai mare sau de mai mică anvergură. Disputele interumane, de la cele particulare la cele din sălile de judecată, de la cele civile până la cele militare, de la cele sociale la cele economice, politice sau organizaționale au devenit mijloace de afirmare a entităților individuale sau colective prin propriile adevăruri.
Calea către armistițiu, de pace vremelnică în existențele noastre, este oferită de capacitatea unor adevăruri  disparate de a se converti în adevăruri esențiale, recunoscute și acceptate ca atare. Un corp esențial de asemenea adevăruri este furnizat de activitățile științifice. Acestea sunt acceptate și asumate cvasiuniversal. Similare sunt cele religioase. 
Doi oameni, pentru conviețuire, au nevoie de adevăruri esențiale între ei, pe care trebuie să le convertească dintr-o parte din adevărurile lor individuale. 
Morala emite norma potrivit căreia a minți, pe tine sau pe alții - altfel spus, a trăda adevăruri convenite, a denunța unilateral un protocol mai mult sau mai puțin mutual între anumite adevăruri -, constituie dezgroparea securii de luptă între indivizi, grupuri, colectivități. Pentru că fiecare are nevoie de adevăr. Iar împreună avem nevoie de adevăruri esențiale.

joi, 4 aprilie 2013

Între bine și rău




 (480x480, 30Kb)


Un înger căzut, căzut ca un bolovan într-o sâmbătă noaptea pe ulițele prăfuite ale unui sătuc uitat de lume, gemea de durere. Înjura de anafură și grijanie zvârcolind-se și încercând să simtă care oase îi mai sunt zdravene. Constată doar, cu ciudă, că splendoarea de haine cu care pornise la drum în urmă câteva veșnicii erau acum numai zdrențe. Murdar, urât mirositor, deși încă tânăr, se simțea bătrân și neputincios.
Icnea de mânie: „Cum se va mai strecura printre oameni, a doua zi?! Cum se va mai apropia de urechile lor ca să le toarne, ca de obicei, venin, îndoieli, temeri și gânduri rele în suflet și în minte?!”
Îl dureau toate cele și nu mai avea nici un chef. Se ridică anevoie și se scutură zadarnic de praf și de oftică.
Porni în noapte, șontâc-șontâc, pe ulițele satului privind peste garduri casele oamenilor. Umbrele din curțile localnicilor arătau că unii o duc bine, că alții sunt vai de capul lor, dar el știa că toți sunt coruptibili, fiecare în felul lui. Dacă ar fi arătat și el ca oamenii, ce le-ar mai fi făcut, cum și-ar mai fi bătut joc de ei, cum i-ar mai fi asmuțit pe unii împtriva celorlalți, cum i-ar ma fi băgat pe toți în boală! Și, cu cât se simțea mai neputincios din cauza stării sale jalnice, cu atât mânia înciudată punea stăpânire pe ființa lui.
La un moment dat, tocmai ajuns într-un capăt al satului, îi veni un gând de răzbunare care îl cutremură și pe el. Își privi mâinile surâzând malefic și făcu să-i iasă la iveală, în dreptul unghiilor murdare, gheare năprasnice, tari ca oțelul.
- Da! O să vă învăț eu minte! Credeți că dacă acum sunt cum sunt veți putea scăpa?! Biete ființe umane!... Jalnice!... Puse pe căpătuială!... Pline de invidie, de răutate!... Orgolioase!... Pretențioase!... Mincinoase!... Lașe!... Puturoase!...
Simțea că se sugrumă în căldura nopții cu toată ura aceea care-i ieșea din gâtlej. Se întoarse din nou spre sat și porni de-a lungul ulițelor. Se oprea ca un tâlhar în dreptul fiecărei porți și scrijelea cu ghearele pe ele câte o cruce, aruncând și blestemul:
- Veți muri!... Veți muri!... Veți muri!... – până ce traversă iarăși satul.
După fiecare astfel de ispravă se auzea în noapte un chicot de satisfacție:
- Hi, hi, hi!
Când ajunse la ultima casă mai privi o dată în susul uliței frecându-și mâinile mulțumit, apoi dus a fost…
A doua zi, duminică, sătenii se treziră dis-de-dimineață, ca de obicei, însă azi nu se mai pregăteau de muncă, ci de sărbătoare, de mers la biserică. Puneau pe ei cele mai bune lucruri pe care le aveau. Femeile basmale negre, bărbații coloape de paie. Toți aveau cămăși înflorate, brâie, cingători sau chimire, femeile fuste, bărbații ițari. În picioare nu mai aveau opinci, doar sandale, unii pantofi negri de lac.
Ieșiți din case și gata să încuie porțile după ei, văzură însemnul. Apoi, fără tăgadă, fiecăruia începu să-i sune în urechi blestemul: „Vei muri!...”, „ Vei muri!...”, „Vei muri!...”
I-a cuprins panica. Ar fi vrut să se întoarcă în casele lor, să se ascundă, dar ce să facă întrânsele singuri, cu ecoul acela țiuitor în cap… Și-au mers la biserică.
Aici, în curtea bisericii, era ca un zumzet continuu, așa își povesteau toți, în șoaptă, pățania.
- Și la mine pe poartă la fel, același semn!... Și la mine în cap tot așa, aceeași spusă!... Mare nenorocire s-a abătut pe capu’ nostru!...
Când isteria părea să devină colectivă, apăru și popa. Toată lumea s-a întors tăcută spre el. Părintele știa și el despre ce este vorba și părea la fel de derutat ca toți ceilalți. Numai că se pomeni zâmbind larg și cu mâinile ridicându-i-se către cer. Nu înțelese ce i se întâmplă, că vocea începu să-i turuie, tot fără voia lui:
- Fiți liniștiți, oameni buni!... Ce atâta zdroabă pe voi!... Că vom muri? Dar ăsta e singurul fapt despre care nu ar trebui să ne amintească nimeni... Ha!... Ha!... Ha!...  Veniți înăutru să vă țin o slujbă pentru ferirea de blesteme, apoi să ne rugăm și să spunem împreună un „Tatăl nostru”!...
Oamenii își făceau cruci mari intrând de-a valama în biserică. În câteva clipe satul părea pustiu. Cu numai câteva minute înainte de dogoarea soarelui de amiază dinspre biserică se auzeau rugile împreunate ale păcătășilor. Tot atunci, undeva între cer și pământ, a mai crăpat un drac de afurisenie… Rămășițele lui au căzut peste o livadă care nu a mai prins rod, făcându-i pe bieții gospospodari să se întrebe cum, de ce și de unde o asemenea nenorocire s-a abătut din senin peste pomii lor, care ar fi scos o vreme, din când în când, un șuierături prelungi:
- Hi, hi, hi!
- Ha, ha, ha!
Doamne, ferește-ne să fim prea des câmpul de bătălie, dar mai ales bătălia însăși dintre Bine și Rău!

Ivan Andreevici Krîlov, creatorul fabulei naţionale ruse (1750 -1844)




„Cartea înţelepciunii poporului”
este numele pe care N.V.Gogol l-a dat operei lui Krîlov

Иван Андреевич Крылов - Полное собрание произведений

Lupul și păstorul 
trducere Constantin Stamati

Lupul oarecând,
Lângă stână stând
Și prin gard privind,
Au văzut ciobanul alegând un miel,
Ce au fost mai gras,
Și tăindu-l făr’ de milă, l-au pus frumos în frigare,
Iar câinii se uita stând lângă el.
Deci lupul, oftând, în lături s-au tras,
Zicând către câini cu ciudă prea mare:
„O! să fi mâncat eu mielul, ce calabalâc ați face,
Iar păstorul îl și frige și stâna cată și tace!”
Așa și stăpânitorii dau porunci cu strășnicie,
Să nu jăcuim poporul, că vom cădea în urgie.
Așa și sânții călugări ne spun din amvon cuvinte,
Să nu iubim avuție, că iadul ne va înghite.
Și apoi ei însuși fac
Cu noi cum li-i mai pe plac.
Deci și noi dup-a lor pildă pe cine putem jupim,
Iar în Săptămâna Mare câteodată ne spăsim,
Și iarăși păcătuim.

Ivan Andreevici Krîlov s-a născut la 13 februarie 1769, la Moscova și a devenit cel mai ilustru fabulist rus. În versuri libere, într-o limbă populară, presărată cu proverbe și zicători, fabulele sale ridiculizează racile morale ale epocii. Sunt remarcabile gama variată a ironiei și satirei, uneori bonome, limbajul vioi, pitoresc și paremiologic (care ține de proverbe sau de studiul lor, privitor la proverbe sau la studiul lor)
Krîlov s-a format ca scriitor în ultimele patru decenii ale secolului al XVIII-lea. În 1787 începe colaborarea la revista „Utrennie ciasi" („Ceasuri de dimineata"), care îi publicată, fără semnătură, primele fabule. Fabulele sale sunt originale prin aceea că recreează artistic realitatea, cu simț moralizator, adică la modul ironic și satiric, uneori bonom, într-o limbă vioaie, pitorească.
Prima culegere de fabule a lui Krîlov apare la începutul anilor 1809, după care timp de 24 de ani, a scris peste 200 de fabule (dintre care câteva constituie adaptări sau traduceri după La Fontaine și Esop. Încă din timpul vieții Krîlov a fost recunoscut maestru al acestui gen literar, atât pe plan național, cât și pe plan mondial. Personajele și imaginile din universul fabulelor sale au nelipsit elementul popular și național. La el, „până și animalele și arborii - întreaga natură - sunt rusești” - spunea admirativ V. G. Bielinski. Pentru prima oară în literatura rusă, fabulele aduc, în forma alegorică, aproape toate categoriile sociale ale acelui timp.
Cele mai caracteristice sunt acelea care zugrăvesc samavolnicia justiției și a autorităților, carierismul, venalitatea și birocratismului aparatului de stat țarist - aspecte pe care Krîlov le-a cunoscut în bogata sa experiență de slujbaș.
Fabule ca „Danțul peștilor”, „Oile bălțate”, „Lupii și oile”, „Știuca”, erau îndreptate împotriva regimului despotic autocrat, împotriva nedreptăților, constituind indirect o pledoarie îndrăzneață în apărarea celor mulți. Iată un fragment:

Deși s-a spus că nu mai merge-așa,
Să-și facă lupul tot de cap;
Tot el rămîne gâde și casap,
Fie pârât sau fie că-i pârâș
O duce numai lupul pe oaie-n crâng târâș.


Expresia cea mai viguroasă a acestei satire demascatoare, cu un puternic caracter politic, apare în fabulele „Adunarea obștească”, „Oile bălțate”, „Ospățul” și mai cu seamă în „Danțul peștilor”, în care autorul demască nedreptățile sociale, fățărnicia și despotismul regimului țarist.
În "Danțul peștilor", tipul satrapului țarist capătă o largă generalizare artistică. Contemporanii lui Krîlov au recunoscut cu ușurință în figura Leului pe Alexandru I, iar în aceea a sutașului fățarnic și servil pe favoritul țarului - ministrul Arakceev - devenit simbol al politicii țariste de teroare și samavolnicie.
În „Adunarea obștească”, lupul, devenit staroste peste oi, simbolizează cruzimea și rapacitatea demnitarilor. În chip formal și oile - care semnifică aici poporul - trebuiau să fie, chipurile, consultate. Dar „poporul întrebat nici pâs nu a răspuns” și autorul conchide cu amărăciune:

Ci n-au fost oile în stare
Nimic să sufle-n adunare?
N-au spus nimic și-aveau dreptate,
Căci ele nici n-au fost chemate,
Necum să fie întrebate.


În alte fabule sunt dezvăluite diferite vicii ale aparatului birocratic țarist precum prostia demnitarilor („Oracolul”, „Dregătorul”), servilismul față de cei mari („Elefantul și Javra”, „Vulturul și Păianjenul”).
Pe de altă parte, Krîlov dezvăluie cauzele nedreptăților sociale și abuzurilor claselor privilegiate. În fabula „Țăranii și Rîul” (1813) răsună protestul poporului jefuit și exploatat de ocârmuire în cârdășie cu slugile ei. Țăranii vin la Râul cel mare „ca să-l înduplece, să le asculte durerile și chinurile multe”. Dar curând își dau seama că jalba lor este zadarnică:

Însă, uitându-se în apele lui late
Văzură-n râul mare, cărat pe jumătate,
Avutul lor, răpit de râurile mici,
Înghesuit deavalma, bucate, vite, târlă
Și-l însoțeau cu ochii, dus pe gârlă.
Morala fabulei este concludentă:
Ce să mai cauți la cei mari dreptate
Cînd ei dau cu cei mici pe jumătate?

În fabula-pamflet „Cioara și găina”, Krîlov a demascat falsul patriotism al nobilimii ruse reacționare, care a pactizat cu dușmanul pentru a se pune la adăpost, căutând să tragă profituri de pe urma cotropirii napoleonene.
Fabula „Lupul între cîini” ia în discuție un alt moment important al războiul din 1812, legat de tratativele pe care le ducea Napoleon pentru încheierea unui armistițiu. Aici, baciul îl întruchipează pe Kutuzov, care, exprimînd năzuințele poporului, cheamă „pe toți - de la mic la mare” la lupta unită într-o mișcare de partizani împotriva dușmanului cotropitor, iar lupul hulpav îl reprezintă pe Napoleon.

Ești numai sur, eu sunt încărunțit
Și cu năravul tău, obișnuit.
De aceea mi-am făcut și eu o lege,
Cu lupii voștri a mă înțelege:
Eu îi jupoi de piele și de vii,
Pe el, ciobani! Pe el, dulăi! Pe el copii!

Și alte evenimente istorice au fost consemnate de pana realistă a scriitorului satiric. Dintre fabulele care au o bază istorică concretă, cele mai semnificative sunt „Fiertura lui Damian” și „Cuartetul”.

Gravură realizată după fabula Vulturul şi Păianjenul

George Meredith (1828–1908), poet și prozator englez

George Meredith s-a născut acum 185 de ani, adică pe 12 februarie a anului 1828, în Portsmouth.
La maturitate a urmat doi ani de studii în Germania, după care a revenit în Anglia și a intrat în lumea literară cu poezii, fără cine știe ce succes la public.
La 31 de ani dobândește consacrarea cu romanele „Suferințele lui Richard Feverel” (1859) și „Evan Harrington” (1860).


„Suferințele lui Richard Feverel” este o chintesență a artei și gândirii meredithiene. Acest roman s-a bucurat și se bucură în literatura engleză de o generoasă popularitate, iar autorul se impune prin el, criticii și publicului, ca o personalitate complexă și incitantă, dar și incomodă prin curajul și franchețea cu care atacă tabuuri ale epocii. S-a spus despre „Suferințele lui Richard Feverel” că este o carte scrisă numai pentru bărbați, atât de imoral este. Volumul a fost retras din circuitul bibliotecilor publice, dar sensul lui profund  a fost recunoscut de critică. Iată ce nota criticul literar al revistei „The Spectator" în cronica din 9 iulie 1859: „...Sir Austin nu este un caz tipic, și totusi, oricât ar părea de ciudat, concepțiile sale cu privire la relațiile dintre tată și fiu sunt împărtășite de nenumărați părinți de bună-credință care, fără să-și dea seama, comit și ei aceleași greșeli ca și el."


Devine faimos odată cu publicarea romanelor „Aventurile lui Harry Richmond” (1871), „Cariera lui Beauchamp” (1876) și „Egoistul” (1879).
În „Egoistul” sunt criticate relațiile dintre sexe (principalul rău al epocii victoriene, după Meredith) domi­nate de Sentimentalism și Egoism și întruchipate de sir Willoughby Patterne și de Laetitia Dale, prietenă din copilarie devenită soție.


O proză fermecătoare găsim în romanul „Sandra Belloni”. O Anglie a secolului al XIX-lea frecventată de personaje pitorești venite din sudul exotic al Continentului. Între ele intrigi amoroase, situații pline de haz.

George Meredith a rămas în istoria literaturii engleze ca unul dintre principalii scriitori ai perioadei victoriene. Poet și romancier, se distinge prin stilul său plin de patos și umor, bogat în metafore, expozeuri lirice, dialoguri spirituale, briliante, incursiuni în psihologia personajelor. „Ah, Meredith! Cine poate să-l definească? Stilul său este haosul luminat de izbucnirile fulgerelor”, exclamase Oscar Wilde despre acest maestru contemporan lui. Tot el l-a numit pe Meredith „un copil al realismului", realismul victorian echivalând cu o critică, de cele mai multe ori explicită, a societății.

Victor Kernbach - prozator, poet, eseist, traducător, cercetător al mitologiei românești și universale și al paleoastronauticii


Victor Kernbach a murit acum 18 ani,  în 16 februarie 1995, la 72 de ani.

S-a născut la Chişinău în toamna anului 1923 unde și-a petrecut și copilăria şi adolescenţa. S-a refugiat și s-a stabilit la București cu familia după ocupaţia sovietică a Basarabiei din (iunie 1940). A lucrat un timp la ziarul „Vremea" - condus de George Ivașcu, iar mai apoi la „Evenimentul zilei" - condus de Pamfil Șeicaru.


În 1942 începe Facultatea de Litere şi Filosofie din cadrul Universităţii Bucureşti, însă după doi ani pleacă pe front. Revine în 1946, își reia și își termină studiile obţinând licenţa în litere şi filosofie, fără să-și întrerupă  activitatea de jurnalist.
Debutează literar cu eseul „Aspecte din literatura rusă”. Publică câteva lucrări având ca subiect regiunea Caucazului, în special Georgia. În 1956 traduce poemul epic de peste 7 000 de versuri Viteazul în piele de tigru al celui mai mare poet georgian, Sota Rustaveli. După doi ani publică, la editura Cartea Rusă, reportajul despre Georgia, Ţara dintre zăpezi şi portocali. În 1962 şi 1963 traduce alte din alți doi scriitori georgieni, Nicolos Barataşvili şi Konstantin Gamsahurdia, prima fiind un roman istoric Mâna marelui meşter, respectiv o carte de versuri.
În 1957 publică la Editura pentru Literatură şi Artă volumul Rime, iar în 1966, la Editura pentru Literatură, Freamăt galactic - o lucrare în care condiţia umană este abordată dintr-o perspectivă cosmică.
În 1961 a publicat proza fantastică Luntrea sublimă, despre mitul Atlantidei. În 1964 şi 1965 traduce din H.G. Wells „Hrana zeilor” şi „Oul de cristal”. În 1966 şi 1967 îi apar nuvelele fantastice, Umbra timpului, respectiv Povestiri ciudate. În 1968 publică romanul Vântul de miercuri, la Editura pentru Literatură.
Ca cercetător al enigmelor istoriei şi al paleoastronauticii publică în 1971 la editura Albatros lucrarea Enigmele miturilor astrale,  iar în 1978 antologia Miturile esenţiale. Conceput iniţial pentru uz personal, Dicţionarul de mitologie generală este publicat în 1983 şi republicat ulterior în alte 2 ediţii (1989, 1995).
În 1984 îi apare o lucrare în care cercetează fenomenul religios dintr-o perspectivă temporală, Biserica în involuţie (titlul impus de cenzura comunistă, titlul original fiind Biserica în sfera mitului). În anul 1987 publică Vacanţele secrete sau pseudobasme, iar în 1994 Universul mitic a românilor.
În 1995, la vârsta de 71 de ani, la câteva săptămâni după ce publică lucrarea "Universul mitic al românilor", moare în urma unui infarct miocardic. La data morţii sale erau predate spre publicare alte trei lucrări: Mit. Mitogeneză. Mitosferă; Carte de proverbe şi Pe umbra dedicaţiilor.


    

Heinrich Heine (13.12.1797, Düsseldorf – 17.02.1856, Paris) - ultimul romantic german

                    Loreley





Eu nu ştiu ce poate să fie
Că-mi sună mereu în urechi
Cu veşnica-i melancolie
Un basm din zilele vechi.

Se-ntunecă fără de veste,
Lin apele Rinului curg,
Şi cresc ale munţilor creste
Măreţ strălucind în amurg.

Pe stâncă un chip de femeie
S-arată din negură blând,
Brăţara-i de aur scânteie,
Ea-şi piaptănă părul cântând.

Ea-şi piaptănă părul şi cântă
Un cântec de vrajă al ei;
Te farmecă şi te-nspăimântă
Cântarea frumoasei femei!

Pescarul, nebun, se repede
Cu luntrea lui mică şi, dus,
Nici valuri, nici stîncă nu vede,
El caută numai în sus.

Vâloarea-l izbeşte de coasta
Stîncoasă, şi moare-necat:
Loreley a făcut-o aceasta
Cu viersul ei fermecat.




Ship accident near Loreley, January 2011

 Dort, wo man Bücher verbrennt, verbrennt man am Ende auch Menschen (Almansor, 1821)
(„Acolo unde se ard cărți se vor arde, până la urmă, și oameni”)

Heine provine dintr-o familie evreiască din Düsseldorf. A fost cel mai bine cunoscut poet al Germaniei pentru poezia sa lirică. Până la instalarea nazismului în Germania, deci mai ales lucrările de tinerețe, au fost puse pe muzică de compozitori celebri: Robert Schumann, Richard Wagner, Franz Schubert, Felix Mendelssohn, Fanny Mendelssohn, Hugo Wolf, Johannes Brahms, Hans Wernwr Henz, Lord Berners.
Ca poet, Heine a debutat în 1821 cu volumul Gedichte (Poezii). Pasiunea sa amoroasă unilaterală față de verișoarele sale Amalie și Therese l-au inspirat să scrie cele mai reușite versuri, Buch der Lieder (Cartea cântecelor, 1827).
În 1831 Heine a plecat la Paris. Acolo a s-a „contaminat” de ideile socialismului utopic promovat de Saint-Simon și alții (paradis egalitarist, fără clase sociale, bazat pe meritocrație).
Cu excepția unei scurte vizite în Germania, în 1843, el și-a petrecut restul vieții la Paris. În Germania lucrările sale au fost interzise, împreună cu ale celor care erau considerați ca făcând parte din mișcarea Junges Deutschland (Germania tânără).
În 1844 a scris Deutschland. Ein Wintermärchen (Germania. O poveste de iarnă), un fel de dare de seamă a călătoriei întreprinse de el în Germania și a climatului politic de acolo. A fost publicată de prietenul său Karl Marx în ziarul Vorwärts. În altă lucrare, Atta Troll: Ein Sommernachstraum (Atta Troll: Visul unei nopți de vară), a satirizat politica utopică a opozanților regimului din Germania.
Experiența emoționantă a exilului său se oglindește în poezia In der Fremde (Printre străini).
În 1933, în cursul raidului întreprins de naziști asupra Instititului für Sexualwissenschaft (Intitutul pentru științe sexuale), printre cărțile arse în Openrnplatz (Piața Oprerei) din Berlin s-au găsit și lucrări ale lui Heine.
În ultimii săi opt ani de viață a fost țintuit la pat, unii cred că a avut scleroză în plăci, în timp ce alții opinează că a avut sifilis. A murit la Paris și a fost înmormântat în Cimitirul Montmarte.

Marin Sorescu (19.02.1936, Bulzești, județul Dolj - 08.12.1996, București)



Cercul

Mergeam pe drum. Era lună, așa, toamna.
Și mă ajunge din urmă si trece pe lângă mine
Un cerc.
O tuturigă mare de fier. Un cerc
Care mergea singur pe linie.
M-am uitat în urmă: L-o fi aruncat cineva?
L-o fi dat de-a tuturiga
Nimeni...
Și, la urmă, cine se-l azvârle,
Că era mare si greu - ca o șină de roată
de car.

Mă uit înainte; cercul își vedea de cale.
Se-nvârtea repede, repede și făcea praf.
Tocmai atunci vine al lui Calotă, de la deal
- Îl vazuși, mă?
- Îl vazui. Și începe să se-nchine.
Ce-o fi cu el, de la ce butie o fi scăpat,
Numai Spânu, mai are butii de vin așa de mari,
Plecă și se varsă putina...
Ne mirăm noi așa și ne dăm cu părerea,
Ăsta al lui Calotă se facuse alb, îl cam
speriase

Drăcovenia,
Și mai apare și Gligorie.
- Îl vazuși, mă?
- Nu-l văzui. Ce să văd?
- Cercul?
- Care cerc?
Ghiță al lui Calotă s-a aplecat și i-a arătat
Urma în țărână. Lăsase o urmă ca de roată
de car.
-E, câte urme de roți nu sunt pe drum!

Cercul a trecut, așa, vălăntoace, prin tot
satul.
Unii îI vedeau, alții nu.
Așa, cam din trei, pe lângă care trecea,
Doi îl vedeau, unul nu...
Stând noi așa, auzim iar Vuuuu - vuu! Uuu!
Uuu!
Cam cum face o vuvă mare...
Și vedem nori de praf...
- Dați-vă la o parte, că vine... Se-ntoarce...
Venea cercul de la deal, parcă se înroșise puțin
De-atâta alergat, de-atâta inspecție în
Comuna Bulzești...

Venea dinspre Prădatorul, trecuse ozaca
prin Frațila
L-am apucat de mână pe Gligorie:
- Îl vezi, mă?
- Ce să văd?
- Cercul
- Care cerc?
- Ăsta de trece acum pe lângă noi?
Tu n-auzi ca se cutremură pământul, vuiește,
scoate praf...
- Nu trece nimic. N-aud nimic. Nu văd nimic.

Cercul s-a apropiat... i-am luat seama: să fi zis
Că e roată de cabrioletă? nu, că n-avea spițe...
Și prea lumina... E așa ca o aoreolă de sfânt...
Ca și când capul vreunui sfânt s-ar fi rostogolit
în praf
Și aoreola lui îl poartă ca o șină...
Și-l imbracă în stralucire...
Mergea vâjâind... Și se înfierbântase de-atâta
învârtit,
Scotea scântei, când se atingea de câte
o piatră.
Prin Seculești, acum era aici la Gura Racului
și precis
Voia să meargă și-n Nătărai la vale...

M-am dat mai aproape și i-am simțit damful:
mirosea a
Rotund perfect. A geometrie... a spumă
de geometrie,
Adică esența esențelor...
Am căzut în genunchi,
Așa de ușor și de delicat atingea pământul
Plin de gloduri, al satului.
Bă, calca prin Bulzesti, parcă-ar fi mers
Pe lună, tu-i mama măsii!
Mă trecuseră fiorii și aproape să-mi dea
lacrimile
De atâta cinste și minune.

- E, acum îl văzuși? L-am mai întrebat odată
Pe Gligorie, care-și scotea pământul
de sub unghii
Cu un chibrit.
- Ce să văd?
- Cercul.
- Care cerc?
- Atunci... du-te unde plecași, bă orbetule!
Că eu n-am ce discuta cu ăștia, care nu văd
decât
Ce le arată muierea!
- Hai, mă, îl trag pe-al lui Calotă...
Avusei noroc mare cu tine,
Ca fuseși aici... că altfel,
Ne-ar fi povestit cercul în toată lumea,
Ce orbeți sunt în comuna asta.

Povestea cu cercul de foc, venit în inspecție
A circulat mult la noi, din gură în gură.
N-a reușit s-o stingă nici războiul al doilea,
Abia mai târziu, cu prefacerile, a trecut
pe planul doi

Și, până la urmă, au biruit ăi care nu-l
văzuseră.

Spinoza - latinizat: Benedictus de Spinoza (24.11.1632, Amsterdam - 21.02.1677, Haga)

„Universul este identic cu Dumnezeu, Substanță rezultată din sine și prin sine.”


A trecut multă vreme de când Baruch Spinoza (născut în 1622), azi renumit filosof, evreu olandez de origine sefardă cu strămoși de proveniență portugheză, a părăsit această lume, nu înainte de a lăsa posterității concepția sa metafizică cu privire la existență care, deși nu se înscria vreunei școli filosofice a vremii, s-a conturat ca un curent filosofic nou, original. A trăit doar 45 de ani (a murit în 1677), dar a marcat, totuși, gândirea unor filosofi ca Leibniz, Lessing, Fichte sau Herder și creația unor poeți precum Goethe, Wordsworth și Shelley.


Pentru Spinoza universul este identic cu Dumnezeu, Substanță rezultată din sine și prin sine. Iar substanța (categorie preluată din filosofia scolastică) rezultată din sine și pentru sine, nu are o realitate materială ci o esență metafizică cu atribute infinite - din care inteligența umană poate cuprinde doar lumea obiectelor materiale și manifestările gândirii. În cadrul acestora fiecare idee are o corespondență obiectuală (fizică) și invers și se află într-o interacțiune continuă. Diversitatea lumii materiale, decurgând din manifestarea substanței, se constituie în „natura naturata” (natură creată) cauzată și obiectivată indestructibil de „natura naturans” (natura creatoare), adică de substanță, întruchipare a lui Dumnezeu. Această cauzalitate iminentă este metafizică, natură creată prin ea însăși.
Însă aspectul cel mai provocator al dizertației filosofice a lui Spinoza îl reprezintă ideea potrivit căreia incitarea la cunoaștere intuitivă a substanței, proprie omenescului, constituie sursa și apoi manifestarea iubirii spirituale a lui Dumnezeu, „amor Dei intellectualis”. 
Încheiem această succintă prezentare cu câteva afirmații memorabile ale acestui mare filosof:


„Lumea ar fi mai fericită, dacă oamenii ar fi la fel de capabili să tacă pe cât de capabili sunt să vorbească”



„Am încercat mereu să nu ridiculizez, să nu compătimesc, să nu privesc disprețuitor acțiunile umane, ci să le înțeleg”

„Siguranța este bucuria născută din ideea unui lucru viitor sau trecut căruia i-a fost înlăturată și ultima urmă de îndoială”

„Libertatea e înțelegerea necesității”

Inima lui Chopin (22.02. sau 01.03.1810, Żelazowa Wola — 17.10.1849, Paris)





Chopin și-a dobândit reputația de pianist excepțional în ciuda faptului că a avut doar vreo 30 de apariții în public pe tot parcursul vieții. Însă, de câte ori a făcut-o, a exploatat resursele pianului dându-i magie prin sensibilitatea și originalitatea sa, prin inepuizabila manieră de a inventa ad-hoc incredibile pasaje pitorești, de a inova în digitație, în folosirea pedalelor, în abordarea claviaturii. Așa se face că măiestria sa interpretativă uimea orice auditoriu, contrariindu-i și descumpănindu-i în același timp pe criticii care îl judecau după canoane academice (canoane care urmau să se adapteze după Chopin). Muzica sa, pătrunsă de poezie cu rezonanțe universale, este intim legată și dedicată pianului, căruia i-a stors sonorități fermecate pentru a reda gama emoțiilor secrete ale sufletului uman.  Iar pianul, destul de restrictiv până atunci în privința genurilor muzicale, parcă recunoscător, a îngăduit geniului lui Chopin să-și etaleze prin el toate tipurile de expresie muzicală.

Fotografie cu Chopin, considerată a fi opera lui Louis-Auguste Bisson

Emigrat în Franța (țara natală a tatălui său) după insurecția de la Varsovia (1830-1831) împotriva ocupanților ruși, Frederic Chopin nu s-a mai întors niciodată în Polonia. Dar în Polonia este mai mult decât un compozitor celebru, este și un erou național, simbol al luptei pentru libertatea tării sale.


La moartea sa, conform dorinței ce-a avut, inima i-a fost scoasă din trup și adusă la Varsovia de sora sa Ludwika, în timp ce corpul înhumat își doarme azi somnul de veci la cimitirul Pere Lachaise din Paris. Inima îi este „zidită” într-o coloană a Bisericii Sfintei Cruci din Varșovia, edificiu baroc din capitala Poloniei. Este păstrată în coniac de mai bine de 160 de ani cu speranța că ar putea dezvălui secretele morții sale premature. A supravietuit distrugerii masive a Varsoviei de către nazisti, grație intervenției generalului SS de origine poloneză Erich von dem Bach Zelewski.

297 de ani de când Dimitrie Cantemir a scris Descriptio Moldaviae (1716)




Dimitrie Cantemir se trage dintr-o familie de boieri moldoveni care în secolele XVII-XVIII a dat câțiva dintre domnii Moldovei: Constantin Cantemir (domnitor între anii 1685-1693), care i-a avut ca fii pe Antioh Cantemir (care a domnit între anii 1695-1700 și 1705-1707) și pe Dimitrie Cantemir (n.1673- d.1723, domnitor în martie-aprilie 1693 și în anii 1710-1711).


Instruit la curtea otomană din Istambul, Dimitrie Cantemir s-a afirmat la nivel european ca istoric, filosof, poliglot și umanist enciclopedist.
A scris lucrările filosofice „Divanul sau Gâlceava înțeleptului cu lumea” (1698), „Metafizica; Logica” „Compendiolum universae institutionis” („Prescurtare a sisemului logicii generale”), un tratat de muzică turcească „Cartea științei muzicii” („Kitab-i-musiki” - 1703), un roman alegoric de factură barocă „Istoria ieroglifică” (1705), lucrări de istorie și istoriografie „Monarchiarum phisica examinatio” („Cercetarea naturală a monarhiilor”), „Historia increntorum atque decrementorum Aulae Othomanice” (Istoria creșterii și descreșterii Curții Otomane” - 1716 - tradusă în engleză în 1734, 1736, în franceză în 1743 și în germană în 1765), „Hronicul vechimei a romano-moldo-vlahilor (1722 - lucrare scrisă în latină, ulterior tradusă de autor în română), „Sistema religiei mahomedane” (1722).


Descriptio Moldaviae, prima monografie a Moldovei, în latină, de la a cărei finaliza se împlinesc azi 296 de ani, a fost scrisă la îndemnul lui Gottfried Wilhelm Leibniz. Această lucrare i-a adus titlul de membru al Academiei din Berlin. Ea are trei părți. Prima parte face prezentarea geografică a Moldovei și inserează pentru întâia oară o hartă a statului moldovean. Partea a doua se referă la politica și administrația țării, în timp ce ultima parte vorbește „despre graiul moldovenilor, despre slovele folosite, care la început au fost latinești,după pilda tuturor celorlalte popoare a căror limbă încă e alcătuită din limba cea română, iar apoi înlocuite cu cele slavonești” (Wikipedia). Însemnătatea lucrării constă și în faptul că Dimitrie Cantemir abordează, tot în premieră, domenii precum fauna, etnografia și folclorul de la noi.

Marele cărturar a murit, cum am amintit, în 1723 la Moscova, iar osemintele i-au fost aduse și reînhumate la biserica Trei ierarhi din Iași în 1935.


Merită menționat că fiul să Antioh Dimitrovici Cantemir (1709-1744), scriitor, iluminist și diplomat rus, este unul din fondatorii limbii ruse literare moderne. Scrierile sale - „Petriad” (epopee eroică), „Scrisori despre cultură și om” (tratat filosofic), „Minții mele sau celor ce iubesc știința” (satire) și câteva ode și fabule - sunt considerate opere clasice ale literaturii ruse.
S-ar putea să îţi placă şi:

Un fel de obsesie





Distileria gândurilor mele nu încetează să te partajeze, să te contureze, să te imagineze diafan...

Ești esența cafelei, sunt întunecimea și amarul ei...

Ești amintirea, sunt uitarea…

Suntem polii contrastelor inseparabile...


Mircea Vulcănescu (03.03 1904, București - 28.10.1952, Aiud): „Să nu ne răzbunați!"




Am aflat nepermis de târziu, după 1989, că România a avut un Mircea Vulcănescu. Și mai întâi am citit că ar fi fost un om politic, unul dintre cei arestați în lotul al doilea al foștilor membri ai guvernului Antonescu și că a fost acuzat de crime de război. Ce intrigat am putut fi atunci când a trebuit să constat că Mircea Vulcănescu a fost unul dintre marii noștri intelectuali! Iar acum cred că nu el a trădat, ci noi noi am fost cei care l-am trădat.

Iată ce ne spune Enciclopedia liberă Wikipedia, suficient încât să-mi deplâng iar și iar ignoranța:

S-a născut pe 3 martie 1904, la București, în familia unui inspector financiar. Clasele primare le-a absolvit în Capitală, gimnaziul la Iași și Tecuci (fiind refugiat în timpul ocupației germane), iar liceul l-a urmat la Galați și București. De foarte tînăr și-a descoperit dexterități de activist social: la 12 ani a devenit cercetaș, iar la 16 s-a înscris în societatea culturală „Înfrățirea românească". Din adolescență a scris poezii și eseuri („Conștiința națională la români", „Cine e poetul românismului”).
În 1921 s-a înscris la Facultatea de Filosofie și Litere și la Facultatea de Drept din București. A fost un membru remarcabil al Asociației Studenților Creștini din România (ASCR). În anul universitar 1923 - 1924 și-a satisfăcut stagiul militar, ca voluntar, la școala militară de geniu din București, unde a obținut gradul de sublocotenent.
În timpul studenției a scris mai multe lucrări filosofice: Cercetări asupra cunoștinței, Introducere în fenomenologia teoriei cunoștinței, Misticismul și teoria cunoștinței. A proiectat Sistemul meu filosofic: existențialismul. A publicat mai mult articole în Buletinul ASCR. Și a crescut sub influența profesorilor săi Dimitrie Gusti și Nae Ionescu.
În 1925, și-a luat licențele în Filosofie și în Drept. În primăvara aceluiași an a participat la campania monografică organizată deDimitrie Gusti în satul Goicea Mare (din 1968, component al comunei Goicea), județul Dolj. Tot atunci s-a căsătorit cu Anina Rădulescu-Pogoneanu, o colegă de facultate.
Începînd cu toamna lui 1925, Mircea Vulcănescu a făcut studii de specializare la Paris, intenționînd să-și dea un doctorat în drept și altul în sociologie. Vremurile nu i-au permis să-și definitiveze studiile.
În iarna lui 1927, a început colaborarea la Gândirea. A continuat să aibă o vie activitate în cercurile cultural-religioase la Paris, unde a conferențiat în repetate rînduri. În octombrie 1928, a început să colaboreze la ziarul Cuvântul, al Mișcării Legionare, unde va scrie pînă la suspendarea ziarului în 1933. În anul universitar 1929 - 1930, a fost asistent onorific la catedra profesorului Dimitrie Gusti. Apoi a fost profesor de economie politică și științe juridice la Școala de Asistență Socială, pînă în1935. S-a despărțit de soția sa, Anina Rădulescu-Pogoneanu.
Pe 27 aprilie 1930 s-a căsătorit cu Margareta Ioana Niculescu, o altă fostă colegă de facultate, profesoară de liceu. Între timp, a publicat articole pe teme religioase, eseuri filosofice și texte de economie politică; a mers în campaniile monografice organizate de profesorul D. Gusti; a conferențiat cu diverse ocazii și a participat la emisiunea „Universitatea Radio” de la Radiodifuziunea Română.
Pe 13 octombrie 1931 a ieșit în public asociația culturală „Criterion”, la simpozioanele căreia a susținut comunicări. A colaborat la Viața Universitară, Realitatea ilustrată, Ultima oră, Pan, Azi, Prezentul, Criterion, Convorbiri literare, Izvoare de filosofie, Index, Dreapta, Floare de Foc, Familia, Cuvântul studențesc, Gând românesc, Ideea Românească, Excelsior, de multe ori sub pseudonim. Din iunie 1935, a deținut funcția de director general al Vămilor pînă în septembrie ’37, cînd a fost demis după ce a descoperit contrabanda cu băuturi și țigări făcută de Eduard Mirto, fost ministru al Comunicațiilor. Totuși, a fost numit director al Datoriei Publice în Ministerul de Finanțe. În acei ani a călătorit intens pentru interesele statului român în mai multe capitale europene. În anii următori, a ocupat de asemenea poziții importante în administrația națională: 1940 - 1941, director la Casei Autonome de Finanțare și Amortizare și președinte al Casei Autonome a Fondului Apărării naționale, pentru ca din 27 ianuarie 1941 să fie subsecretar de stat la Finanțe, pînă la 23 august 1944. În această perioadă, a fost asistent onorific la catedra de Sociologie a profesorului Dimitrie Gusti. Regele Carol al II-lea și ulterior regele Mihai I i-au conferit distincții și mari ordine naționale, în semn de recunoaștere pentru serviciile aduse statului român.
Orator de mare forță, a conferențiat cu pasiune și persuasiune pe subiecte diferite, de la satul românesc la dimensiunea românească a existenței. Mircea Vulcănescu a deținut funcția de Subsecretar de Stat la Ministerul de Finanțe în guvernul Ion Antonescu, în perioada 27 ianuarie 1941 - 23 august 1944.
Unul dintre cei mai tenace negociatori ai României cu cel de-al Treilea Reich, Mircea Vulcănescu a reușit, între 1941 și 1944, să obțină pentru Banca Națională a României 8 vagoane de aur (confiscate de URSS imediat după 23 august 1944) și înzestrarea cu echipament militar german nou Armata a 4-a, etc. (Vezi M. Vulcănescu, „Ultimul Cuvânt", Humanitas, 1992, pp.15-16 și passim, în special de la p.68).
După lovitura de stat din 23 august ’44, condusă de regele Mihai, a revenit pe postul de șef al Datoriei Publice, unde a rămas pînă pe 30 august 1946, când a fost arestat în lotul al doilea al foștilor membri ai guvernului Antonescu, acuzați de crime de război.
La 9 octombrie 1946 a fost condamnat la opt ani temniță grea. Judecarea recursului s-a prelungit pînă în ianuarie 1948, când instanța a menținut pedeapsa din ’46.
Închis la Aiud, alături de majoritatea elitei românești, Mircea Vulcănescu a ținut o serie de conferințe considerate subversive de torționari, pentru că le menținea oamenilor moralul. A fost izolat, la fel ca alți 12 bărbați din celula sa, în hrubele secției 1. Acolo au fost dezbrăcați în pielea goală și lăsați într-un frig cumplit, neavând pături sau scaune pe care să șadă. Epuizat, unul dintre deținuți a căzut din picioare după cîteva ore. Conform unui martor, Vulcănescu s-ar fi așezat pe ciment ca o saltea pentru cel doborât, salvându-i viața. Filosoful a murit însă pe 28 octombrie 1952, bolnav de plămîni, ca urmare a tratamentului inuman la care a fost supus. Avea 48 de ani și a lăsat un îndemn: "Să nu ne răzbunați!".
Casa în care a locuit se găsește pe strada Popa Soare, la nr. 16 A.Principalele publicații ale lui Micea Vulcănescu:
Teoria și sociologia vieții economice. Prolegomene la studiul morfologiei economice a unui sat (1932)
În ceasul al 11-lea (1932)
Cele două Românii (1932)
Gospodăria țărănească și cooperația (1933)
& als, D. Gusti și școala sociologică de la București, București, Institutul Social Român, 1937;
Războiul pentru întregirea neamului (1938)
Înfățișarea socială a două județe (1938)
Dimensiunea românească a existenței (1943)
Către ființa spiritualității românești, București, Editura Eminescu, 1996;
Bunul Dumnezeu cotidian: studii despre religie, ed. Marin Diaconu, București, Humanitas, 2004;
Chipuri spirituale. Prolegomene sociologice, ed. Marin Diaconu, București, Editura Fundației Naționale pentru Știință și Artă, 2005.
lrg-9377-icoane_nasterea_domnului_00006_
„…născut în staul, printre oi, nu în palate, ci-n nevoi, ca să ne fie nouă Frate”

mircea-vulcanescu3

După toate câte s-au pierdut
Colind sărac,
suflet sărac.
Să pot, m-aș fi făcut colac.
Și-n miez de nucă aș fi vrut să mă
prefac,
dar n-am putut,
căci nu-i pe plac.

Colind sărac,
Suflet sărac.

Și totuși n-am putut să tac
ci îți trimet un gând,
flămând,
ca dorul unui vechi păstor,
colindător,
ce stă veghind
și așteptând,
să vadă cerul coborând.

Colind sărac,
Suflet sărac.

Colind al sufletului meu
eşti gol de sârg, de drag eşti greu;
gol cum e bunul Dumnezeu
născut în staul, printre oi,
nu în palate, ci-n nevoi,
ca să ne fie nouă Frate
şi să ne scoată din nevoi
şi din păcate.

Colind sărac,
suflet sărac.

Prunc de o zi
Domn nefăcut
S-a întrupat Cel Nevăzut
şi din Fecioară S-a născut.
Din slavă plină, din tărie,
ni S-a născut în sărăcie,
Sol coborât din vecinicie,

Vis împlinit,
Hristos în cuie răstignit,
în ieslea rece ne-nvelit,
un bou suflând
îngeri în jurul Lui veghind,
păstori cântând,
amurg pe cerul ruginit…
şi… «trei crai de la răsărit»
ce «spre stea au călătorit»…

Colind sărac,
suflet sărac.

Vin la-nchinat
Şi, dar din sufletul curat
I-au adus aur, să domnească,
Smirnă ca să tămăduiască,
Tămâie, ca să-nvioreze,
Rugă, ca să se-nduioşeze.
Tot ce-nfloreşte, să rodească.
Tot ce-i pierdut, să se-mplinească
Ce este strâmb, să se-ndrepteze.

Săracii să se-ndestuleze.
Furtuna să se liniştească.
Duşmanul să se biruiască.
Toată ispita să-nceteze.
Doar bucuria să cuteze.
Şi robi suntem, ca şi regi,
să ne găsim din nou întregi
prin Taina Lui de căpătâi
în slava noastră cea dintâi.

Colind sărac,
suflet sărac.

O stea azi ni s-a arătat.
E steaua lor? E steaua cui?
A tuturor? A nimănui?
Argat, fecior de împărat,
e steaua Lui…

I-al nostru! Atât L-am aşteptat
şi-L aşteptăm neîncetat
în fiecare an odată
să se nască
să ne pască
şi să ne mântuiască
pe noi, — robii Lui
pierduţi hai hui —
ce-I ducem lipsa greu, când nu-I
că de răsare câte-o stea
pornim grămadă după ea.

Iar de-L găsim,
Îl răstignim,
în cruci,
pe la răscruci.

nasterea2
poezii photo 13705172_1231808203518884_1212893254_n_zpsh9xa712a.jpg